Strijd om beveiligers

De Nederlandse Spoorwegen (NS) wil – in de avonduren en op uitgaansavonden – particuliere beveiligers inzetten om nog meer treinuitval te voorkomen. Een goed idee of een ondoordacht plan? In dit Telegraaf-artikel van donderdag 3 november lees je wat VBe NL-directeur Leon Vincken ervan vindt.

Gelijk speelveld
Extra opdrachten zijn volgens Leon Vincken natuurlijk altijd welkom voor ondernemers en beveiligers van VBe NL-bedrijven. “Maar het blijft vreemd dat door de overheid gefinancierde organisaties zoals de NS en Schiphol concurreren met andere opdrachtgevers. Een gelijk speelveld is dan op zijn minst gewenst, zeker in een arbeidsmarkt die toch al krap is en gebaat is bij continuïteit.” Het wegkapen van collega-beveiligers voor tijdelijke opvulling, daarmee geef je volgens de VBe NL-directeur niet het juiste signaal af.

Uitvoerbaarheid praktijk
Vincken vraagt zich ook af hoe de inzet van particuliere beveiligers door de NS er in de praktijk moet uitzien. “Hoe verhouden ze zich tot andere handhavers op de trein: wie is waarvoor aanspreekbaar en verantwoordelijk? Welke uniformen dragen ze, gelet op de wettelijke verplichtingen en de herkenbaarheid voor reizigers? En wat wordt precies het werkgebied van de beveiliger; een specifiek traject of heel Nederland en alleen in de trein of ook op het perron?”

Recente Berichten

Djokic Beveiliging

LBS-Security

VVNL-bijeenkomst over inzet zzp’ers drukbezocht

Zien en (niet) gezien worden

Schrijf je in voor de nieuwsbrief