Portret van beveiligingsbedrijf Centurion uit Amsterdam.
Tekst Jan Spijk – Fotografie: Pim Geerts
Gepokt en gemazeld in de beveiligingsbranche. Dat is zeker van toepassing op Jerry van Mechelen (directeur/eigenaar, links op de foto) en Ron Leemans (general manager) van Centurion in Amsterdam.
Pionierstijd
Van Mechelen begon in 2002 met zijn bedrijf Centurion. “In 2010 lukte het mij na acht jaren ondernemen om een grote opdrachtgever te contracteren. Centurion ging van 1 fte naar 10 fte en van een jaaromzet van 60.000,- euro naar een jaaromzet van 1 miljoen. Wij draaiden met minimale middelen maar ik zag de omzet groeien. Sinds 2004 ben ik fulltime privéchauffeur, wat ik tot vandaag met veel passie doe. In de avonden en weekenden deed ik werkzaamheden als facturatie, boekhouding en alles wat er maar bij kwam kijken, het werd steeds zwaarder en er moest snel hulp komen.”
Ron Leemans werkte vanaf 1984 bij de Nederlandse Veiligheids Dienst. Een volgende belangrijke stap in zijn loopbaan was de overgang naar een van de grootste beveiligingsorganisaties in de regio Amsterdam. Ook daar kreeg hij prachtige klussen te doen. Het was wel fusie op fusie waardoor het bedrijf erg groot werd. En dan komen we aan bij een belangrijk kritiekpunt van hem op de branche: hoe stuur je zo’n groot bedrijf nog goed aan? Waar blijft dan de aandacht voor de werknemer? Hij trok zijn conclusie: “Ik merkte dat mijn werkgever veranderde. Het was geen mensenbedrijf meer. Er werd alleen naar cijfers gekeken en kwaliteit deed eigenlijk niet ter zake. Successen werden niet meer gedeeld. Er werd niet meer opgekeken als ik de Brabant Hallen of Dutch View binnenhaalde. Je moest je targets halen. De waardering was volledig zoek.”
Centurion
En zo stond Leemans na 25 jaar open voor een overstap naar een relatief klein beveiligingsbedrijf als Centurion. Jerry van Mechelen benaderde hem persoonlijk en na een kleine aarzeling ging Ron de samenwerking aan. Er was een duidelijke klik. Van een bedrijf van 6000 naar een bedrijf met 30 werknemers. Het bedrijf had toen belangrijke opdrachtgevers waarvan de volgende genoemd mogen worden: Kroonenberg Groep (winnaar van vele vastgoedprijzen), bank BNP Paribas en de voetbalbond KNVB. “Dat zijn niet de minste klanten. Ik dacht toen ook: als die voor Centurion kiezen, dan moet dat bedrijf wel iets goeds doen.” relaties en uit zijn netwerk belden Ron Leemans zelf op. De grootste multinationals in Amsterdam en omstreken wilden dezelfde toewijding en het hogere niveau van serviceverlening ontvangen van Centurion.
Directeur/eigenaar Jerry van Mechelen legt het als volgt uit: “Ron en ik hebben een masterplan ontwikkeld en zijn bij de basis begonnen. Het heeft zeker tot 2016 geduurd voordat we de zaak goed op de rails hadden staan. Vernieuwing van de mensen om mij heen hoorde daarbij. Zo ben ik gaan werken met een financial controller in loondienst en hebben we planning en office support professioneler opgezet.”
“Namelijk dat het om mensen draait. Wat wij doen is mensenwerk”
Een van de allerbelangrijkste punten in het gesprek: de zorg voor de medewerkers en hen goed faciliteren. Dat lijkt een open deur, maar zo benadrukt Leemans, in veel bedrijven is dat niet het geval. Vooral in de grote beveiligingsbedrijven waar een manager 200 mensen moet aansturen. “Onvoldoende communicatie, een gebrekkige planning en soms moeten medewerkers vijf keer navragen of ze morgen echt vrij zijn. Dan gaan medewerkers klagen.” Bij de organisatie Centurion ligt de focus op de menselijke maat en stuurt een teamleider niet meer dan circa 15 medewerkers aan.
Van Mechelen in een terugblik: “Iedereen wist dat het financieel zwaar was en dat er op elke cent werd gelet. De investeringen in mensen waren risicovol. Het maatregelenpakket had zijn uitwerking, Ron kon de dienstverlening bij bestaande opdrachtgevers uitbreiden en er kwamen nieuwe, omvangrijke multinationals als opdrachtgever bij. Simone, de controller, vond financiële lekken en kreeg de begroting op orde. De afdeling planning en office support draaide steeds beter en de hele machine begon beter te draaien. Ik heb specialisten om mij heen verzameld.”
Wat er nu ontstond was volgens Jerry een flow van positieve groei en dat de mensen zich gingen ontwikkelen en meegingen in de gedachte van Centurion. “Namelijk dat het om mensen draait. Wat wij doen is mensenwerk. Daarbij is het nodig ècht te luisteren naar een opdrachtgever of werknemer. Elke afdeling biedt maatwerk. Het is een eenheid. Dat is Centurion.” Dat is volgens Jerry en Ron ook de reden waarom grote klanten kiezen voor Centurion. “Iedereen binnen het bedrijf is gepassioneerd in het werk en wij geven onze opdrachtgevers ook daadwerkelijk het serviceniveau waar men voor betaalt. Dat werkt als een magneet.”
Grote kwaliteit
Leemans en Van Mechelen denken dan ook dat steeds meer klanten in Amsterdam gaan kiezen voor organisaties die echt doen wat zij beloven. Zij verwachten dat dit in Amsterdam een belangrijke trend wordt, omdat klanten te vaak geen kwaliteit geboden krijgen. Leemans geeft een voorbeeld. “Wat denk je wat een klant doet als bij een alarmmelding pas na 1 uur en 38 minuten een beveiliger arriveert? Dat is vaak de norm geworden. En opdrachtgevers vinden in Centurion een alternatief.”
Van Mechelen: “Op de lange termijn functioneren mensen beter in een positieve, veilige omgeving dan in een angstcultuur. Als je naar onze tevredenheidsscores kijkt, zowel van werknemers als opdrachtgevers, dan staan we op een gemiddelde van een 7 en gaan we naar een 8,5 toe. Waarom multinationals voor Centurion kiezen? Iedereen, met name op kantoor, is verbonden met de opdrachtgevers. Nicole doet bij ons de facturatie en zij stelt zich persoonlijk aan de klanten voor. Dan heb je een verbinding.”
Na het gesprek krijgen we nog een rondleiding door winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam Buitenveldert. Het eerste bewakingsobject van Centurion. Een prachtig winkelcentrum met als bijzonderheid moderne kunst. Hier is wat Leemans betreft al een belangrijke beveiligingstrend een feit: live view. In het winkelcentrum hangen maar liefst 98 camera’s die op afstand worden bewaakt. Wie bijvoorbeeld te dicht bij een van de kunstwerken in het winkelcentrum komt, krijgt een ferme waarschuwing. “De meeste mensen gedragen zich keurig hoor. Maar live view zal in de toekomst veel vaker voorkomen. Het is een prachtige techniek mits aangevuld met goede beveiligers.”