Directeur Leon Vincken beschrijft deze keer de hectiek op onze luchthaven Schiphol.
Klinkt spannend. Deze week een werkbezoek op Schiphol, airside, om beveiligers te informeren over hun nieuwe cao. Waarom zijn er verschillen met andere afspraken en wat kunnen we nog verwachten? Maar vooral wat kunnen beveiligers zelf realiseren. Want daar gaat het de bij VBe NL aangesloten werkgevers om. Ook op onze luchthavens. Gelijkheid staat hierin voorop. Dat betekent dan ook dat werkgever en werknemer gelijk zijn. Luister je naar elkaar, begrijp je elkaars standpunten en ga je kijken of je samen aan die nieuwe toekomst werkt. Ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid. Ondernemen is nu eenmaal heel iets anders dan het vak beveiliger of directeur van een branchevereniging. Maar we zijn wel allemaal met elkaar verbonden. Ieder werkt vanuit zijn professie en hart met oog op een veiliger Nederland. Voor VBe NL is het super belangrijk dat we goed te weten komen wat de beveiligers bezig houdt. Wat doen onze ondernemers, leden, daarmee? Wat zijn de toekomstige verwachtingen en waar willen we samen naar toe.
Mijn airside bezoek en eerder deze maand frontside, gaf een goede inkijk in de complexiteit rondom planning en inzet van beveiligers in en rondom vliegtuigen op Schiphol. Hun werkzaamheden en teamspirit, controle voorschriften en strakke processen van beveiligingswerkzaamheden. Het belang van samenwerken en zorgen dat snel en efficiënt beveiligd wordt van aankomst tot het weer in de lucht zijn. Werknemers die trots zijn op hun werk en professionaliteit uitstralen, investeren in kwaliteit maar ook kritisch zijn als het om hun toekomstige arbeidsvoorwaarden gaat. Zij tellen voor VBe NL allemaal mee, net als onze leden ondernemers.
Digi-C, ons jaarlijkse cao-onderzoek helpt daarbij. Na de feestdagen starten we weer met een nieuwe ronde. Dan kan weer iedere beveiliger of verkeersregelaar meedoen. Iedere stem telt, iedere opmerking wordt gewogen om onze richting te bepalen. Intussen investeren we volop in de nieuwe toekomst op basis van eerdere Digi-C’s. We zijn in gesprek over een nieuw loon-functiegebouw, we zetten vaart achter een landelijk register en zoeken ook contact met collega brancheverenigingen om te zien waar we samen kunnen optrekken. Ja ook een branchevereniging lijkt soms wel op een verkeers-hub zoals een luchthaven. Een strakke agenda planning, in- en uit van stakeholders en bezoekers, nieuwe aansluitingen en groei. Beleid dat mede bepaald wordt door onze overheid en klanten. Gelukkig hebben we als VBe NL geen last van milieunormen, dat scheelt. Maar ook wij lopen tegen tal van problemen aan, zoals de ondermijning, cowboys en prijsvechters, slechte bescherming van beveiligers en verkeersregelaars en zo kan ik door gaan.
We pakken veel op. We zijn met een klein team in de werkorganisatie ondersteund door ons bestuur dan ook vaak te vinden op onze eigen airside. Achter de schermen zorgen we dat werknemers en werkgevers in onze branche zich welkom voelen, erbij horen en er toe doen. Een hub waar je vrolijk wordt en heel veel te doen en uit te wisselen is of gewoon weer door te gaan naar je volgende bestemming om Nederland een stukje veiliger te maken.
Graag ik ontmoet ik je een keer in onze eigen VBe NL-hub.
Leon Vincken
Directeur VBe NL